Jste zde

V Partii na Primě s Miroslavem Kalouskem

Řeč byla například o terorismu, vládní krizi nebo o státním rozpočtu. Celý záznam najdete zde.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Dobrý den, vítejte při sledování první červnové Partie roku 2017. Pozvání do studia přijal předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček z ČSSD. Dobrý den.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Dobrý den.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

A předseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Dobrý den i vám.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Hezkou neděli. Děkuji za pozvání.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Začneme aktuálně. Včera pozdě večer teroristé opět vraždili ve Velké Británii. Útok v centru Londýna si vyžádal životy nejméně 7 lidí. 47 lidí je zraněno. Mnoho z nich v kritickém stavu. Co se stalo? Na mostě nejdřív vjela bílá dodávka vysokou rychlostí na chodník a srazila několik chodců. Útočníci pak pokračovali v jízdě až k tržišti Borough Market, které je plné restaurací a barů. Tam vystoupili a napadli lidi noži s dlouhými čepeli. Policie všechny útočníky zneškodnila. BBC s odvoláním na jednoho ze svědků informovala, že atentátníci křičeli "Toto je pro Alláha." Pane předsedo, máte nějaké informace o tom, jestli mezi oběťmi nebo zraněnými jsou nějací čeští občané, protože do této chvíle ministerstvo zahraničních věcí zatím nezveřejnilo žádnou konkrétní informaci?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já mám informace pouze z médií. A tedy stejné jako vy. Zatím nemůžeme potvrdit, že by se to týkalo kohokoli z České republiky, nicméně počkáme si na oficiální stanovisko ministerstva zahraničních věcí. Tento zbabělý útok je potřeba jednoznačně odsoudit a říci, že jedinou obranou proti takovýmto útokům je ještě větší míra spolupráce tajných služeb, ještě větší míra prevence a jakkoliv se asi všechny složky snaží maximálně, britská policie zasáhla během 8 minut, to je velmi profesionální výkon, tak se ukazuje, že ne vždy jsou ty bezpečnostní složky předcházet takovýmto, takovýmto událostem. To jediné, co je potřeba, je, aby nebyl splněn ten cíl těch, kteří takovéto útoky připravují a to je vyděsit nás, znejistit nás a dostat nás do situace, že se budeme bát ve svých vlastních domovech.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Co se děje? Budou se stupňovat tyto teroristické útoky, když si vezmeme jenom tu Velkou Británii, tak je to za poslední dny druhý útok. Třetí útok za 3 měsíce?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Samozřejmě toto je práce nějakých skupin, to asi nebudu úplně jedinci, ale spíš za tím vždycky hledejme někoho, kdo to organizuje a kdo to také financuje a kdo má také nějaký cíl. No, a tím cílem je opravdu znejistit tu západní společnost, dostat lidi pod tlak tak, aby se báli ve svých domovech, no, aby také ztratili víru v systém, aby se dostali do situace, kdy nebudou věřit svým politikům, nebudou věřit své policii, svým, svým záchranářům, a možná budou podléhat něčemu jinému, co je to jiné, to je to, na co musí přijít ty tajné služby, protože je potřeba zjistit, co je cílem těchto a účelem takovýchto akcí.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Máme se obávat, mění se bezpečnostní situace v Evropě?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Ano, mění se bezpečnostní situace, samozřejmě ten svět nebude po celou dobu našeho života tak bezpečný, jako jsme možná kdysi byli zvyklí, jsme prostě v hybridní válce. A to je fakt. A ukazuje se, že když zpravodajské služby sledují ty, ony to samozřejmě dělají a je popsáno, že drtivá většina těch rizikových osob jsou občany Evropské unie, oni se tu narodili, tak je zřejmé, že nestačí sledovat jenom rizikové osoby, že je potřeba sledovat a likvidovat zejména ohniska té propagandy radikalizace. Ti, kteří s námi vedou tu hybridní válku, to znamená ten radikální teroristický islám, a, prosím, nezaměňovat s islámem. Islám a radikální islám jsou skutečně dvě různé kategorie. Tak ti, kteří s námi vedou tu hybridní válku, no, tak si našli v našich zemích, v České republice, zaplaťpánbůh, tu taky základny nejsou, našli si v našich zemích diaspory, které se dají snadno radikalizovat. A teď je tu radikalizují velmi cílenou propagandou. A já jsem přesvědčen, že je nezbytné identifikovat místa té propagandy likvidovat, což samozřejmě v době moderních technologií je velmi složité. To za prvé. A za druhé, prostě nepřipouštět sociálně vyloučené diaspory. Prostě někdo se radikalizovat dá snadněji, někdo hůře a pochopitelně ty sociálně vyloučené diaspory jsou k radikalizaci více náchylné.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Říkáte, že jsem v hybridní válce, znamená to tedy, že podobné teroristické útoky, jako se staly v Londýně v noci na dnešek, můžeme očekávat častěji?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Já nevím, jestli častěji, než jsem bezpečnostní expert, ale jakákoliv prevence, jakkoliv nastartujeme prevenci, a já věřím bezpečnostním složkám našeho státu a věřím, že ve všech zemích Evropské unie dělají maximum, tak prostě útoky tohoto typu, že někde najede autem do lidí, vytáhne nůž, útokem tohoto, útoky tohoto typu se prostě nedají vyloučit, musíme s nima počítat a je zřejmé, že jedno opatření nestačí, že to musí být prostě souhrn opatření, které spočívá právě v likvidaci těch ohnisek propagandy radikalizace a v práci s těmi sociálně vyloučenými diasporami, i pro nás je to velké memento, protože třeba Británie a Francie dnes do značné míry sklízí plody politiky 70. let, kdy ty imigrační skupiny vznikaly, rodiče těch radikalizovaných se snažili asimilovat, vlivem nějakého vývoje došlo k sociálnímu vyloučení a jejich děti jsou dnes radikalizované.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Je to důsledek tedy té otevřené náruče Evropy?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Ne, ne, to já bych..., já bych nechtěl říct, že je to důsledek otevřené náruče, ale že je to nezvládnuté imigrační politiky. I otevřená náruč, když se ta imigrační politika zvládne, nemusí být na škodu, ale tam byla nezvládnutá a vznikly sociálně vyloučeně diaspory.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Když zůstaneme ještě u toho aktuálního dění, tak tento útok v Londýně vlastně přišel jen krátce po tom, co byl ve Velké Británie snížen ten stupeň nebezpečí. Z dnešního pohledu, nebyla to chyba?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

To je asi otázka na britské bezpečnostní jednotky.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Spíš z vašeho pohledu.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Tak je evidentní, že nemůžete držet ten nejvyšší stupeň bezpečnosti pořád, vždy je potřeba také vyhodnotit situaci a reagovat, asi měli kolegové ve Velké Británii poznatky, které umožnily snížení toho stupně, ale obecně platí to, že Velká Británie má s terorismem a teroristickými útoky zkušenosti. Když se podíváme do těch 60., 70., 80. let, tak to byla Irská republikánská armáda, která velmi tvrdě zasahovala cíle ve Velké Británii. A tam byla jasná, tam byl jasný motiv, tam byla, tam byly snahy, které byly svázané se Severním Irskem, konflikt, protestanti, katolíci, takže tam bylo možné politické řešení, proto já říkám, že je potřeba najít důvod a cíl, kterým to dělají ty současné skupiny, abychom vůbec mohli uvažovat o nějakém možném politickém řešení, pokud ne, tak pak to je samozřejmě otázka tvrdé represe a eliminace těch lidí, kteří, kteří to napáchají.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Měla by Česká republika po těch nočních útocích v Londýně přijmout nějaká bezpečnostní opatření přísnější?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Podle mých informací všechny naše bezpečnostní složky pracují na maximum a ty stupně bdělosti jsou průběžně vyhodnocovány, takže já bych to nechal na těch, kteří jsou kompetentní.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Máme se obávat v České republice nějakých útoků?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já nechci šířit paniku, takže nebudu říkat, že se musíme obávat, nicméně nemůžeme asi vyloučit nic, jsme členskou zemí Evropské unie, jsme součástí Evropy, to znamená, v tom širším smyslu jsme cílem, naši vojáci působili a působí v boji proti Islámskému státu, dodáváme vlastně bojovníkům proti Islámskému státu munici a další výbavu. Takže logicky pro tyto struktury jsme nějak zajímavý. Co je rozdílem vůči Velké Británii, je to, že tady zatím ty, ty uskupení nemají takovéto podhoubí, jako ho mají třeba ve Francii nebo ve Velké Británii a to je výhoda České republiky.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Nemůžete vyloučit nějaké, nějaké útoky, takže se máme obávat v České republice, máte nějaké informace?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Ne, obecně platí to, že ta doba se mění a je asi dobré být ostražitý, to znamená, to je takovéto klasické, pokud něco vidíte, tak to řekněte, opuštěná zavazadla, lidé, kteří se chovají podezřele, určitě stojí za to neotáčet hlavu na druhou stranu, ale když se něco děje, když něco vidím, tak to nahlásíme, je možná lepší něco nahlásit, co se pak ukáže jako, jako nepodstatné, než něco přehlédnout.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Říkal jste, že, že v České republice ve své podstatě je tedy klid, je to i díky tomu, anebo že tady nejsou, není podhoubí pro ty, pro ty radikální skupiny. Znamená to, že to je i důsledkem poměrně dost striktní migrační politiky České, České republiky?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Tak ono je to hlavně dáno historicky, na rozdíl od Velké Británie nebo Francie Československo nebo Česká republika nemělo kolonie, za prvé. Za druhé, žili jsme přes 40 let v úplně jiném systému, který neumožňoval příliv migrantů z celého světa, takže je to dáno historicky, je to dáno tím, jak homogenní společností jsme. A já bych chtěl ocenit i tu malou komunitu, která tady je, že velmi vstřícně se staví k žádostem policie a dalších bezpečnostních složek a snaží se sama spolupracovat, protože ani oni nechtějí, aby se stalo něco, co si nikdo z nás nepřeje.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Měli by se zpřísnit v České republice nějakým způsobem bezpečnostní opatření?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Tohle skutečně nechám na expertech. Obavy, ostražitost jsou na místě. Vyděsit se nesmíme nechat, protože to je koneckonců cílem těch útoků. Já jsem předseda opoziční strany, jako předseda opoziční strany, byť vládu kritizuji za mnoho věcí, tak tady chci říct, že mám plnou důvěru v bezpečnostní složky, že dělají maximum, že dělají optimální opatření a opravdu, prosím, abychom nepodléhali zbytečné panice. Ostražitost je na místě, ano, evropský svět, jeho hodnoty, je napaden hybridní válkou, musíme s tím počítat, ale já jako opoziční politik důvěřuji exekutivě a jejím bezpečnostním složkám, že dělá maximum.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pánové, děkuji vám k tomuto tématu. Samozřejmě útoku v Londýně se budeme velmi podrobně věnovat i v dnešních zprávách tady u nás na Primě.

 Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pojďme dál k české politické scéně. Tento týden byl poměrně klidný v porovnání s předchozími týdny. Je vládní krize definitivně za námi?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já doufám, že ano, já jsem rád, že po celou tu dobu jsme zůstali v mezích či mantinelech Ústavy, to znamená, že z té vládní krize se nestala ústavní krize. A jsem rád, že pan prezident, i když po jistém váhání vyhověl žádosti předsedy vlády, odvolal tehdejšího ministra financí a na jeho místo jmenoval náhradníka navrženého jednou z koaličních stran, tedy tou stranou, které to ministerstvo "patří," takže se pohybujeme v rámci a Ústavy a i v rámci koaliční smlouvy. Takže já doufám, že je to za námi a že těch 5 měsíců, které jsou před námi, strávíme tím, že dotáhneme do konce naše priority, připravíme aspoň rámcově státní rozpočet pro příští rok a necháme samozřejmě rozhodnout občany, kteří rozdají karty v říjnu a z toho potom vzejde nová vláda.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Takže vláda se už vrátila k běžnému normálnímu fungování?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já myslím, pokud se podíváte na to, jak funguje jednání vlády, co říkají a co dělají jednotliví ministři, tak myslím, že jsme zpátky v normálu.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Jsem zpátky v normálu, uklidnila se situace?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Už nehrozí, která hrozila, ústavní krize, díky chování prezidenta republiky. Vládní krize v podstatě skončila tam, kde začala, připomeňme si, proč začala, začala proto, že ministr, ministr, pardon, předseda vlády Sobotka odvolal svého ministra financí pro důvodné pochybnosti o jeho daňových či dotačních machinacích, což je u ministra financí složité. A řekl, že musí být důsledně prošetřeno, všechny ty pochybnosti, které tam jsou, protože pan ministr Babiš na ně nedokázal odpovědět. Pokud to skončilo tím, že je tam dán panem ministrem Babišem jeho místodržící a je tedy úplně jedno, zda to dál bude Andrej Babiš řídit z letenské, kde je sídlo ministerstva financí nebo z Agrofertu, protože pan ministr Pilný má pod svojí politickou kontrolou Finanční správu. Buď bude politicky kontrolovat, aby měřila všem stejným metrem, nebo bude důsledně kontrolovat, aby se Andreji Babišovi nic nestalo. Samozřejmě nepochybujeme o tom, že B je to správně, protože jinak by ho tam pan ministr Babiš nenavrhl. Proč to předseda vlády akceptoval, je jeho rozhodnutí, nezbývá než to vzít na vědomí a konstatovat, že tak jako nesl předseda vlády 3,5 roku odpovědnost za svého ministra financí, za jeho daňové dotační machinace, za jeho konflikt zájmů, tak prostě tu odpovědnost ponese až do voleb, protože připustil reprezentanta ANO na ministerstvu financí. Neprošetří se tedy nic. To je zcela zjevné. A vládní krize skončila tam, kde začala. To je prostě její konec.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Skončila krize tam, kde začala?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Jestli dovolíte pár slov v reakci. Bylo logické, že Andrej Babiš musel odejít ve chvíli, kdy jeho podřízení začali prošetřovat ty, ty jeho kauzy. A dle mého názoru stojí za to dát prostor ministrovi Pilnému, aby dokázal, že ne B, ale že A je správně, to znamená, že Finanční správa bude prošetřovat a že pan ředitel a jeho spolupracovníci přinesou odpovědi buď na jednání rozpočtového výboru nebo do veřejného prostoru, že se tedy ukáže, jaké to je, a já stále věřím, že naši úředníci pracují nezávisle a rozuměl jsem tomu, že bylo potřeba vyměnit ministra, protože tam ta vazba byla přímá, ale nemohu akceptovat to, že každý, kdo je z hnutí ANO, tak je pravou rukou Andreje Babiše. Hnutí ANO je vládní koalice. Já jsem si, rozumím tomu, že to není standardní politická strana, že předseda tam má velmi silný vliv a je to vidět například na sestavování kandidátek, nicméně my jsme podepsali koaliční smlouvu s hnutím ANO a respektujeme to, že má právo nominovat svého nominanta na ministerstvo financí.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Pane předsedo, rozhodli jste se, jak jste se rozhodli. Já jenom, je mi úplně jasné, že ani vy sám nemůžete věřit tomu, co vy říkáte. Od prvního okamžiku, kdy se stal krok pochybnosti o ministru Babišovi, věcí veřejné diskuse, byl to právě pan poslanec Pilný, předseda hospodářského výboru, který zatvrzele tvrdil, že je to všechno v naprostém pořádku, že to křišťálově čistější být nemůže, já sám jsem se s ním několikrát střetl v televizních diskusích, kdy prostě hájil všechny ty, promiňte, podvody pana ministra financí, jenom proto, aby prokázal, že jeho vlastní výroky byly správné, tak prostě bude dělat to, že se neprošetří nic, a vy to víte také, koneckonců pan, pan prezident Zeman nebyl ochoten vyhovět jakémukoliv jinému návrhu, než tomu, který vyhovoval panu ministru Babišovi, prostě pan ministr Pilný je společným nominantem dvojice Babiše - Zeman, ti si během vládní krize prosadili svou, já to jenom konstatuji, já to nevyčítám. Ale z toho nutně dochází, že odpovědnost za pana ministra Babiše a jeho konflikty zájmů nese pan premiér až do voleb a ve volbách nutně za to prostě nám všem a jemu vystaví voliči účet, neboť všechny tři vládní strany, všechny tři tady založily základy šikanistánu, který bohužel provádí společná státní moc s jedním oligarchou. To už je šikanistán, za který si nesete svojí odpovědnost.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Spíš bych poprosil o tu, o vyvrácení těch obav z toho, že, že veškeré, veškerá ta nařčení, která směřovaly k osobě Andreje Babiše, budou prošetřena tak, jak mají.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já samozřejmě rozumím tomu, že pokud je někdo politikem, poslancem za hnutí ANO nebo sociální demokracie, to je jedno, tak v té politické rovině, v té argumentační rovině hájí svého předsedu, hájí svoji politickou stranu, a rozumím tomu, že pan poslanec Pilný vyjadřoval svůj názor na tu celou kauzu, ale pak přichází B, a to je situace, kdy pan ministr Pilný stojí v čele státního úřadu a on si prostě dle mého názoru nemůže dovolit, ani nemůže riskovat to, že by na něj ulpěl jenom s tím podezřením, že by ovlivňoval fungování Finanční správy, to si myslím, že by bylo skandální a koneckonců divil bych se jemu, kdyby svoji politickou kariéru chtěl zakončit takovouto ostudou, takže...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

On tu Finanční správu kontroluje, pane předsedo, a byla to i vaše strana, mě to potěšilo, která vyjádřila absolutní nedůvěru k náměstkyni Schillerové, která odpovídá za daňovou správu a ke generálnímu řediteli Janečkovi. Oni jsou samozřejmě přímými společníky, teda společníky, přímými partnery pana předsedy Babiše, oni se nějak politicky rozhodli a o jejich nezávislosti dneska všichni pochybujeme, pochybovali jste o tom i vy, a pan ministr Pilný neudělá nic jiného, než že bude dál paní náměstkyni Schillerovou a pana generálního ředitele Janečka podporovat. A vy říkáte s úsměvem do kamery, že věříte nestrannému vyšetření. Promiňte, to je trochu legrace.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

To je velmi vážná věc. To není legrace. Já samozřejmě rozumím tomu, proč opoziční politik mluví, jak mluví, ale i vy, pane předsedo, máte přece možnosti v rámci parlamentní demokracie, to znamená, pokud máte pocit, že se na ministerstvu financí děje něco nekalého, tak máte formu interpelace, obraťte se na pana ministra Pilného. A možná se uvidí, jak on vám odpoví samozřejmě. A pokud se ukáže, říkám, i opozice je i někdo, kdo může přijít s něčím konstruktivním, to znamená, pokud se ukáže, že tam něco není v pořádku, tak to určitě budeme v rámci koalice řešit, ale já odmítám takový ten bianko šek nebo takovéto bianko napadání, že od začátku je to podezřelé, protože pan, pan ještě poslanec Pilný měl nějaký politický názor. Já doufám, že v čele ministerstva financí se bude chovat odpovědně.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Pane předsedo, opozice pracovala, nebýt tlaku opozice, nebýt jejich mimořádných schůzí, nebýt setkání rozpočtového výboru, tak k ničemu vůbec nedošlo. Tohle, co vzniklo, vzniklo pod tlakem opozice a v rámci parlamentní demokracie, že vláda pod tím tlakem opozice udělala nějaké kroky, které, některé nám byly sympatické, to jsme sice rádi, ale musím konstatovat, že to skončilo tam, kde to začalo, šikanistán pokračuje.

 Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pánové, pojďme ještě chvilku zůstat na ministerstvu financí, dalším velkým tématem, stejně tak jako každý rok, je rozpočet na další rok. Rámcově ho připravil dnes už bývalý ministr financí Andrej Babiš. Současnému ministrovi se tento návrh líbí. Návrh počítá s deficitem 50 miliard korun. V pátek vyšla nejnovější čísla o vývoji české ekonomiky, která vzrostla za první čtvrtletí o 2,9 procenta, to je nejrychleji za poslední 2 roky. Jak se tedy předseda Poslanecké sněmovny dívá na ten rámcový návrh připravený Andrejem Babišem a vzhledem k současné ekonomické situaci je těch 50 miliard adekvátním schodkem rozpočtu na příští rok?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já musím říci, že nejsem nadšen z toho návrhu od pana ministra, ještě tehdejšího ministra financí Babiše, trošku mě zaráží, že se ten návrh líbí panu současnému ministrovi, sociální demokracii se nelíbí. Naši ministři již jasně řekli, že vidí celou řadu problémů, že vidí celou řadu kapitol, kde budou chybět finanční prostředky. A vy jste zmínil to, že nám roste ekonomika, to je samozřejmě dobře, to je dobrá zpráva pro všechny občany, ale sociální demokracie zastává názor, že z toho růstu ekonomiky také něco musí ti občané mít, proto tlačíme na růst platů a mezd, proto zvedáme minimální mzdu, proto chceme valorizovat důchody a jsme přesvědčeni, že ministr financí musí ten rozpočet přepracovat tak, aby to vyhovovalo našim, našim požadavkům a vlastně občanům České republiky, protože oni by měli mít něco z toho, že se ekonomice daří.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Takže schodek ještě větší?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Já neříkám o tom, že to musí být vyšší schodek, ale ty priority lze přenastavit, lze se podívat, zda všechny ty naplánované výdaje jsou, jsou v pořádku, zda není možné někde ušetřit a přesunout ty prostředky jinam, a samozřejmě z dlouhodobého hlediska je možná debata o příjmové stránce rozpočtu.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Jaký by tedy byl pro vás ten schodek adekvátní, akceptovatelný.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Pro mě není klíčový schodek, pro mě je klíčové to, aby byly naplněny priority, které máme a se kterými jdeme do toho posledního, posledního hlasování. Nám jde o to, aby občané něco měli z růstu ekonomiky a podle toho by ten rozpočet měl vypadat.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Z vaší strany samozřejmě přišla ostrá kritika na rozpočet, ten se schodek jste kritizovali...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Tak především, především je potřeba zdůraznit, že to není rozpočet. To, co předložil podle zákona ještě ministr Babiš, jsou výdajové limity a rozpočet bude předkládat ministr financí do vlády teprv 31. 8. Mezi...

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pan ministr financí to označoval...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Ministr financí říká, bývalý ministr financí říká nesmysly velmi často, ale není to rozpočet, ani ze zákona, ani technicky. Jsou to výdajové limity a mezi výdajovými limity a rozpočtem je asi takový rozdíl jako mezi hrubou stavbou a hotovým domem, včetně interiéru a nábytku, takže pan ministr Pilný teď má hrubou stavbu a bude to muset dodělat a dát tam ten nábytek. To, co je 31. 5. na stole, tedy ty výdajové limity, je samozřejmě výsledkem ne práce 2 měsíců na ministerstvu financí, ale výsledkem 3leté rozpočtové politiky vlády, to je vždycky nějaký výsledek. Před 3, 2 lety se vládě rozpočty dělaly relativně dobře, krize byla překonána, ekonomika rostla, zdědily velké rezervy v dluhové službě a zdědily úspornou politiku předcházejících vlád. Rezervy rozpustili. Některé reformní kroky zrušili. Slíbili, že dají jiné, neudělali nic, neudělali žádné. A jediné, k čemu využili rostoucí ekonomiku, bylo k nárůstu takzvaných mandatorních ze zákona povinných výdajů a nebo smluvních závazků. To znamená, o 30 tisíc například nabobtnala armáda státních zaměstnanců, to máte skoro 20 miliard každý rok. Takže teď my jsme samozřejmě nešťastni z toho, že bude rozpočet deficitní na příští rok, nutno říct, že teď v tuhle chvíli už žádná vláda nemůže udělat vyrovnaný rozpočet na rok 2018, protože těch zákonných a smluvních závazků nesmyslně vysokých, tam mezi tím vláda za ty 3 roky nasekala strašnou spoustu, ty se budou muset restrukturalizovat. A kdyby alespoň ten 50miliardový deficit byl skutečně takový, že se v něm odrazí zásadní priority investiční pro budoucnost, vzdělání, ale ono to tak není, ono tím, že tam narostly ty mandatorní výdaje, tak je tam daleko méně prostoru pro investice nutné pro budoucnost, pro vědu, výzkum, vzdělání, infrastrukturu, než bylo ještě před rokem. Jinými slovy, rozpočet na rok 2018, dodrží-li nesmyslně vysoký deficit, tak bude mít historicky nejnižší míru investic, o tom není pochyb, protože ty schodky, smluvní závazky, které mezitím vláda udělala, se budou muset zaplatit, ty by musela zaplatit každá vláda, prostě ty výdajové limity jsou obžalobou nezodpovědné 3leté rozpočtové politiky vlády a vláda si počínala, jako kdyby po 21. říjnu už nechtěla vládnout, protože pro každou vládu to bude obrovský problém.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

S tím samozřejmě nemohu souhlasit. Tak my jsme viděli, jak to tady vypadalo z hlediska rozpočtové politiky v době, kdy vládly pravicové vlády, to byla takzvaná ta politika škrtů ve finále tu politiku kritizovaly i některé mezinárodní organizace. A co bylo cílem? Zasekla se nám ekonomika, nerostly nám mzdy, nerostla nám ekonomika a lidé ztratili víru v budoucnost, i proto chtěli změnu, a my jsme přišli s tím, že nastartujeme ekonomický růst, i za cenu, že budeme stimulovat poptávku tím, že, že zvýšíme, zvýšíme platy a mzdy v ekonomice, to se podařilo. Ekonomika nám roste. Pan předseda Kalousek kritizuje nárůst státních zaměstnanců. Ano, přijali jsme víc policistů, přijali jsme více hasičů, rekrutujeme v armádě, to je, to si myslím, že je dobře i v kontextu toho, o čem jsme bavili se na začátku, že jsme těm lidem přidali platy, to je přece taky v pořádku. Pokud chceme, aby policisté fungovali, musí být adekvátně zaplaceni, chceme víc peněz pro tajné služby, dali jsme peníze pro tajné služby, zvedáme nebo snažíme se zvedat výdaje na obranu, to jsou všechno dle mého názoru...

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Já se omlouvám...

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

...výdaje, které jsme schopni obhájit.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Tady ale zaznělo, že ekonomika roste díky škrtům, které provedly právě pravicové vlády.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

To já si nemyslím.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

To jsem ale taky neřekl.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Aha, tak v tom případě...

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Jinými slovy...

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Počkejte, já jsem neřekl, my jsme samozřejmě škrty, které jsme museli provádět, jsme prováděli v bezprecedentní situaci dluhové krize státu, kdy prostě některé státy byly, byly v podezření, že nebudou schopny plnit svoje závazky.A my jsme zdědili obrovský takzvaný strukturální deficit.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Ale mluvil jste o těch rezervách, které jste vytvářeli.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Ale to jsem hovořil o dluhové službě, víte, když pan ministr Babiš říká, jak snížil ten státní dluh, byť každý rok dělá deficity, tak to jsou tři důvody, že tam měl velkou rezervu v dluhové službě, kterou rozpustil, že byly záporné úroky a že měl, že měl státní pokladnu. Ani o jednu z těhle věcí se nezasloužil. Takže proto mohl, proto mohl takzvaně snížit státní dluh, protože rozpouštěl ty rezervy na dluhové služby. Škrty, které jsme dělali, pochopitelně ekonomice nepomáhaly, ale stabilizovaly, stabilizovaly rozpočtovou politiku a nehrozilo, že se dostaneme do dluhové pasti. A vláda místo, aby nějakým způsobem pokračovala, ne už ve škrtech, ty byly provedeny, ale v úsporné a rozumné rozpočtové politice, aby se blížila strukturálnímu deficitu nula, tak ten strukturální deficit zhoršovala a především zhoršovala i tu vnitřní strukturu, čím více to, ta koruna je jenom jedna, pokud jí projíte a rozdáte na předvolební dárky, no, tak jí nemůžete investovat. To znamená, ten, ta vnitřní struktura rozpočtu, kterou ještě ty výdajové limity neříkají, protože ty dávají jenom limity jednotlivým kapitolám, tak teď, až bude ministr Pilný připravovat ten dům, tak najednou zjistí, že už tam nemá vůbec nic na investice, protože musí splnit ty dárky, které mezitím vláda naslibovala a vládní strany uzákonily.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Tak já nesouhlasím s tím, že bylo v té době nutné postupovat tak, jak postupovaly pravicové vlády, všichni si pamatujeme, jaká byla situace, co to s ekonomikou udělalo. A já tvrdím, že opravdu ty, ty často až brutální škrty tu ekonomiku zabrzdily. A vláda, která přišla z těch posledních voleb, tak její úkol byl vrátit lidem důvěru v ekonomiku. A to se podařilo i díky tomu, že se lidem zlepšila jejich životní situace, začali více utrácet a spotřeba domácností je faktorem, který může stimulovat ekonomiku, navíc se vrátila důvěra obecně v systém, lidé si začali více půjčovat hypotéky, výstavba, to si myslím, že je všechno v kombinaci něco, co té ekonomice samozřejmě prospělo. Já bych, já bych souhlasil, já bych souhlasil s tím, že investice je něco, na co se musíme podívat. Já souhlasím s tím, že z tohoto pohledu ten, ten státní rozpočet bude ještě potřebovat nějakou, nějakou revizi, protože i já bych stál o to, abychom investovali do budoucna, protože to je asi to nejlepší, co můžeme udělat, zejména v situaci, kdy peníze, v uvozovkách, jsou stále levné, protože se..., ty úrokové sazby jsou na historickém minimum nebo pohybuji se kolem něj, takže se dá investovat i do smysluplných projektů, které jsou dlouhodobé. Takže určitě z tohoto pohledu je potřeba se na ten rozpočet podívat, ale já bych nerad opakoval tu dobu, která tady byla za pravicových vlád, protože to se České republice nežilo dobře.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Víte, to byla doba naprosto bezprecedentní krize a tedy nezbytných bezprecedentních kroků. Bohužel z některých dočasných kroků, jako třeba 3leté zvýšení DPH, byste udělali jeden furt, to znamená, že tu dočasnost jste zrušili a ty peníze jste si nechali. To se málo zdůrazňuje, že jste, že jste řadu dočasných opatření si prodloužili i v časech dobrých, když byly dělány jenom pro ty časy špatné, to je jedna věc. A druhá věc, pane předsedo, řekněte mi, kdy teda si myslíte, že by měl být rozpočet vyrovnaný a aby v něm bylo dostatek investic pro budoucnost. Vy teď připravujete rozpočet s 50miliardovým deficitem, kde bude historické minimum investic, bude-li ten deficit dodržen, o tom není pochyb, a přesto to, přesto to bude 50miliardový deficit. To znamená, kdyby tam mělo být skutečně tolik, kolik je pro budoucnost potřeba, tak by ten deficit musel být 80 až 100 miliard, což je samozřejmě ještě hrůznější, než těch 50. A my bychom měli směřovat k deficitu, my bychom měli směřovat k vyrovnanému rozpočtu, kde je dostatek prostředků pro investice. A to vaše rozpočtová politika bohužel za ty 3 roky tenhle cíl totálně znemožnila, odešla od něj a jakékoliv vládě, zdůrazňuji jakékoliv, způsobí obrovské potíže k tomu cíli zase opět směřovat.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Je možné udělat vyrovnaný rozpočet, ve kterém by bylo větší množství peněz na ty investice?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Tak samozřejmě možné je cokoliv, ale otázka je, zda je to, zda je to výhodné pro Českou republiku.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Dobře, tak nebudeme říkat možné, ale je reálné?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Znovu říkám, možné je cokoliv, ale ta otázka musí znít, je to dobré pro Českou republiku. My jsme v situaci, že Česká republika stále zaostává za zeměmi jako je Německo, Francie v klíčové infrastruktuře, teď se řešily vysokorychlostní vlaky, tam máme zpoždění nějakých 20 let. Pokud se podíváme na stav policie, armády, bezpečnostních složek, tam to jsou všechno oblasti, které vyžadují obrovské investice. A já si kladu otázku, zda je moudré a ku prospěchu České republiky teď v této fázi si dát jako mantru vyrovnaný státní rozpočet a prostě ty investice nebo další přesuny peněz do těchto oblastí prostě neprovést. Já si myslím, že to modré není.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Pro příští rok, pro příští rok je to samozřejmě vyloučeno, protože tam vláda mezitím nasekala tolik zákonných a smluvních závazků, že /nesrozumitelné/ nejde, žádná vláda by toho nebyla schopna, to, ta..., teoreticky ano, ale ten rozpočet by nedával žádný smysl. Pro rok 19 už to je, ale mezitím se musí opravit spoustu hrubých chyb, který jste udělali, například, znova opakuji, máme-li 430tisícovou armádu státních zaměstnanců a potřebujeme navíc nějaké policisty a učitele, což nezpochybňuji, tak se to určitě dá udělat tak, že někteří se propustí a někteří se naberou, aby se ta armáda nezvyšovala. Vy jste jich přibrali 30 tisíc nových, pane předsedo. A to je neuvěřitelná zátěž.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pánové, já se omlouvám, z toho, co tady zaznívá, je jasné, že o rozpočtu se bude ještě poměrně velmi tvrdě jednat, protože i z toho, co zaznívá, že by se mělo investovat do infrastruktury dopravní, ten rámcový návrh počítá s tím, že třeba právě ministerstvu dopravy se ubere 12 miliard korun v tom rozpočtu, takže ta debata bude hodně dlouhá.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Jenom jeden příklad. Mě zaráží figura, protože já jsem stále ještě odborovým mluvčím sociální demokracie pro obranu, mě zaráží figura na ministerstvu obrany, tady je vládní závazek, že v roce 2020 dáme 1,4 procenta HDP na obranu a z těch čísel, které nám k dispozici, tam je 1,16. To znamená, už jenom proto je potřeba se na ten rozpočet znova podívat a promítnout ji do toho takto zásadní věci, které máme sice vydiskutováno, ale evidentně ministerstvo financí je nebylo schopné realizovat.

 Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pojďme od rozpočtu. Pojďme se podívat k jednotlivým občanům České republiky. Tento týden jednala tripartita o minimální mzdě. Nutno dodat, že k dohodě nedošlo. Odbory chtěly navýšení o 1500 korun, zaměstnavatelé o 800. A ministryně Marksová z ČSSD předloží vládě návrh na zvýšení o 1200 korun. Podle aktuálních statistik žije pod hranicí chudoby v naší zemi zhruba 1 milion lidí. Podle ekonomky Švihlíkové je jich mnohem víc. Statisíce lidí dělí od chudoby jedna nepříjemná událost, jako je třeba rozbitá pračka, úraz nebo nemoc někoho z rodiny. Jak vnímá úroveň chudoby předseda Poslanecké sněmovny.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Je to věc, které se musíme věnovat, jakkoliv si myslím, že za poslední 3 roky se ta situace zlepšila. Mimo jiné i díky opatřením, o kterých jste hovořil, to znamená, tlaku na růst minimální mzdy. Za minulých vlád se minimální mzda nehýbala, zůstávala stále stejná. A my se jí snažíme postupně, postupně zvyšovat. A jenom tak doháníme mimochodem, bych řekl, Německo, ale doháníme Slovensko, které má vyšší minimální mzdu než, než Česká republika. Takže už nám trošku utíkají i země, které na tom nebyly tak dobře.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Nás Slovensko předběhlo.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Ano, ale tak naší povinností je se snažit Slovensko, Slovensko znovu dohnat, ale proč to říkám, minimální mzda samozřejmě není sebespasitelná věc, ale je to jeden z klíčových nástrojů, kterým lze tlačit na obecně růst životní úrovně, protože od minimální mzdy se potom mohou odvíjet požadavky například odborů při kolektivním vyjednávání, když vyjednávají mzdy pro své, pro své členy v jednotlivých firmách, takže je to určitě, určitě klíčový, klíčový faktor. A jsem rád, že dochází k nárůstu. Teď nevím, jestli 1500 nebo 1200, pokud máte 3 návrhy, tak asi je logické, že se zvolí ten prostřední, což je 1200 korun a může to být takový kompromis mezi odbory a zaměstnavateli. Ale to, že roste minimální mzda, je podle mě dobrá zpráva pro občany České republiky.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Bojuje Česká republika aktivně proti chudobě?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Víte, statisticky jsme země s jednou nejnižších měr chudoby na světě. Ale je to samozřejmě, je to relativní pojem...

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Přesto zhruba 2 miliony lidí pod nebo lehce nad.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Já to řeknu jinak. Zaměstnavatelé mají pocit, že platí velké peníze na své zaměstnance a zaměstnanci mají oprávněný pocit, že si nesou domu malou výplatu. A je to proto, že 50 procent z toho si bere stát na odvodech, na dani z příjmu fyzických osob, zdravotním a sociálním pojištění, to znamená, my tu lidskou práci, která tvoří to bohatství, vlastně zdaňujeme nejvíc ze všech komodit, které jsou na trhu a tady to chceme zcela zásadním způsobem změnit. Jinými slovy, my nenavrhujeme operace s progresí nebo operace s minimální mzdou, my navrhujeme snížení sociálního pojištění o 8 procent, což znamená 8procentní v podstatě přidání na mzdách všem, ať už nízkopříjmovým či vysokopříjmovým. A v tomhle trendu pokračovat. Musíme tu daňovou zátěž přenášet jinam.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Nechyběly by ty peníze..., 8 procent.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

8, 8, 8 procent ze sociálního pojištění, což jsme někde přes 100 miliardami, je, jsou 2 roky nárůstu, jsou 2 roky nárůstu výdajů sociálnědemokratické vlády, my nemusíme škrtat, stačí, když nebudeme navyšovat výdaje a můžeme si to dovolit a nebudeme navyšovat výdaje na státní úředníky, kterých vláda nabrala 30 tisíc, ale budeme navyšovat peněženky občanům. Během 2 let to..., to celkem máme velmi slušně spočteno. Jsou tady, to si uvědomuje i sociální demokracie, koneckonců i ODS. Tady jsou dva konkurenční návrhy k tomu našemu. Sociální demokracie progresivní daň, kde by ulevila těm nízkopříjmovým, ale velmi by přitížila těm vysokopříjmovým, čímž by zkomplikovala přístup k vysoce kvalifikované práci. ODS navrhuje snížení daně z příjmu fyzických osob, čímž by ulevila středně a vysokopříjmovým, ale vůbec by neulevila nízkopříjmovým, protože ty teď už žádnou daň z příjmu fyzických osob neplatí, zvlášť když mají děti. Zatímco náš návrh 8 procent ze sociálního pojištění uleví všem, dokonce i těm s tou minimální mzdou, protože sociální pojištění platí všichni, takže tohle je prostě soutěž, kterou vyřeší voliči ve volbách.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Není to třeba cesta, kterou navrhuje TOP 09 nějakým způsobem snížit odvody.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Je to cesta tradiční konzervativní strany, samozřejmě, že ty peníze tam budou chybět. A pokud dneska na jednu stran pan předseda kritizuje, že je deficit 50 miliard, tak pokud by se zavedly tyto experimenty, tak se budeme bavit o úplně jiných číslech, i proto já jsem říkal, že sociální demokracie nehledí jenom na tu výdejovou stránku, ale chceme diskutovat i o té příjmové. Pan předseda Kalousek zmínil daňovou progresi, to je něco, co je běžné v drtivé většině zemí na západ od nás, a je to systém, který by ulevil těm nízkopříjmovým a samozřejmě trošku více by odváděli ti s vysokými příjmy, kteří to ale, které to tolik nepostihne, protože stále jim zbude dost, ale my jsme zůstali u debaty jenom u daně z příjmu fyzických osob, my jsem chtěli také zavést sektorovou daň, to znamená, speciální daň na banky, které vykazují velmi vysoké zisky a máme za to, že ty zisky odplývají z České republiky pryč právě přes ty jejich mateřské banky a stálo by za to aspoň část těch peněz tady udržet, to znamená, zavést nějaký ty bankovní daně, a to samé, podívat se na daňovou progresi u právnických osob, kdy zase u těch největších firem, které mají zisk přes 100 milionů korun, tak místo toho, aby ty, aby ty firmy ten zisk nějak vyváděly pryč, tak by stálo za to aspoň část těch peněz tady u nás nechat.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Když se vrátím ale ještě k té, k té minimální mzdě, říkal jste, že se, pardon, snažíme dohnat okolní státy, třeba Slovensko, ale vysvětlete mi, z vašeho pohledu, kde se stala chyba, že je Česká republika v Evropě zemí s jednou nejnižších minimálních mezd, před námi už je jenom Lotyšsko, Litva, Rumunsko a Bulharsko.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

No, to je přesně to, o čem jsem mluvil, zatímco v těch jiných státech průběžně rostla minimální mzda, tak za minulých vlád, v které seděl i pan předseda Kalousek, se prostě minimální mzda nenavyšovala. A my to teďka skokově doháníme a proto to navyšování jde takto rychle. A je to jediná možná cesta, protože kolegové z TOP 09 a dalších pravicových stran už zkusili jedno řešení, začali tehdy masivně osekávat, osekávat sociální dávky s tím, že pracovat se přece musí vyplatit a ukázalo se, že to nefunguje, takže dle mého názoru, pokud se má pracovat vyplatit, tak je potřeba, aby ti, kteří pracují, vydělávali více, než když zůstanou doma na sociálních dávkách. A vzhledem k tomu, že sociální dávky již radikálně snižovat nelze, to by znamenalo velké nepokoje ve společnosti, tak je potřeba tlačit na růst mezd a tím prostředkem je minimální mzda.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Říkáte, že, pardon, ještě že tlačíte na růst mezd, ale přesto, když si vezmete ty statistiky, tak produktivita práce v České republice je zhruba na 60 procentech v průměru Evropské unie, ale mzdy jsou zhruba na 30 procentech. Proč stále tak nízko?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

To je, to je to, proč souhlasím s odbory a jejich kampaní konec levné práce. Protože pokud tady máme firmy, které v celé řadě případů patří zahraničním vlastníkům a de facto očekávají od českých zaměstnanců, že odvedou stejný objem práce ve stejné kvalitě jako jejich zaměstnanci v Německu, tak by je měli také adekvátně zaplatit. Já neříkám, že se mají okamžitě srovnat mzdy mezi Českou republikou a Německem. To by, to by asi možné nebylo, ale můžeme jít tou postupnou cestou, koneckonců já jsem z Mladé Boleslavi, pokud se podíváte, jak probíhají vyjednávání ve Škodovce a jaký je standard odměňování ve Škodovce, tak to je podle mě něco, kde bychom si měli brát příklad.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Pane předsedo, ve vší úctě, tohle je velmi plochý pohled, teď mluvíte jako kdyby ti zaměstnavatelé nebo majitelé těch firem ty peníze vydělávali a měli je, ale ty své dělníky odírali, oni velmi často jsou rádi, když dosáhnou velmi malého zisku i při těch mzdách, které se zdají skutečně velmi malé, to je prostě problém struktury ekonomiky. Musíme si přiznat, že jsme především zemí levných montoven, že je tady minimálně hi-tecu, že je tady minimálně výrob s vysokou přidanou hodnotou lidské práce. A samozřejmě výše mezd, výše mezd je přímo souvislá s tím, zda jsme schopni produkovat s vysokou přidanou hodnotou lidské práce, která je potom také ohodnocena a zda máme také finální výrobky, nebo zda jich máme hodně nebo jsme jenom zapojeni do subdodavatelského řetězce. A to je velká výzva pro něco, co se jmenuje průmysl 4.0 nebo Digitální revoluce. A tady si musíme jasně říct, že našimi, naší základní prioritou musí být vzdělání, věda, výzkum, opakuji, vzdělání, věda, výzkum, na kterou budete mít zoufale málo peněz pro rok 2018. A vedle toho skončit s investičními pobídkami a ze státních podporou levných montoven, kde ta vysoká přidaná hodnota je malá a podporovat důsledně inovace malé a střední firmy, to je prostě změna myšlení hospodářské politiky, pak je možné opravdu se začít přibližovat západoevropským platům a to bych si přál, kdyby byla, kdyby byla společná priorita všech politických stran, bohužel minimální mzdou to nedoženete a progresivním zdaněním také ne.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Takže nedělá česká vláda, vedení České republiky dostatek pro to, abychom přestali být tou levnou montovnou a skladovnou?

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Ne, tato změna myšlení a tato změna myšlení a tato změna, zásadní změna hospodářské politiky tady, tady nenastala. Nenastala ani za našich vlád. Ale my jsme se prali s krizí, to znamená, těžko bylo, ale ať už bude u moci jakákoliv vláda, já pevně věřím, že se nám sestaví..., podaří sestavit demokratickou vládu, tak si myslím, že hlavní prioritou demokratické vlády by měla být tato hospodářská politika zamířena na inovace, na práce s vysokou přidanou hodnotou, lidská práce a to s sebou potom také nese ten růst platů.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Jenom, jestli dovolíte, já bych s tím trošku, trošku zareagoval...

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Je teda Česká republika nastavena na to, aby se přestala, nebo aby přestala být tou montovnou a skladovnou a levnou pracovní silou?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Ale já nemám rád slovo montovna, protože to je něco, co podle mě neodpovídá realitě, jakkoliv samozřejmě Česká republika velkou část toho, co vyrábí, dodává do Německa či dalších zemí a tam je to zabudováno v nějakých vyšších, vyšších celků, ale my jsme země, která má průmyslovou tradici, společně asi se Slovenskem jsme nejvíc průmyslovou zemí Evropské unie, a to je prostě realita. Ale v rámci toho jsme ochotni a schopni se posouvat právě k těm vyšším přidaným hodnotám, ale nemůžeme ze dne na den přestavit ekonomiku a říci, prostě místo automobilů tady budeme vyrábět, budeme vyrábět počítače, když to hodně zjednoduším. Koneckonců i ten automotiv je dneska oblast, která přináší ty nové technologie, ať je to, ať je to imobilita, ať jsou to autonomní vozidla, to znamená, já bych nepřestavoval celou ekonomiku, pojďme se jenom podívat na tyhle ty zajímavé segmenty, třeba i v rámci toho, co se v České republice vyrábí, pojďme sem lákat investory s vysokou přidanou hodnotou, teď mimochodem se povedlo, firma /nesrozumitelné/, myslím si, že to je klasický příklad toho, jak by to mělo být centrum na vývoj leteckého motoru spolupráce s ČVUT, to jsou projekty, které jsou...

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Já bych, pane předsedo,...

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

...dle mého klíčové.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

...pojďme nejmenovat všechny ty konkrétní, konkrétní projekty. Mě by jenom zajímala jedna věc, váš pohled, několik minut tady hovoříme o minimální mzdě, růstu platů, jak podle vás voliči, obyvatelé téhle země vnímají nárůst platů politiků o 7 procent. Přeci jenom ty částky, které, které, o které rostou platy politiků, jsou poměrně dost, dost vysoké, poslanec by měl mít plat 79 tisíc, ministr 144 tisíc. Není to výsměch těm lidem, kteří berou minimální mzdu nebo jsou lehce nad hranicí chudoby?

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

On by to byl výsměch, kdyby to takto bylo a kdyby to nemělo nějakou historii. Je potřeba říci, že politici byli vždycky kritizováni za to, že si sami sobě určují, určují platy. V jednom momentě dokonce jsme si ty platy o nějakých 20 procent snížili, na to už všichni zapomněli, a nikdo nám, nikdo nám za to "nepoděkoval." A toto je výsledek asi 2 let nazpátek, kdy došlo k nastavení takzvaného automatu, to znamená, už dneska je zákonem jasně dáno, jak se počítají platy politiků bez toho, abychom každý rok do nich zasahovali, to znamená, toto je automatický nárůst v důsledku nárůstu platů v /souzvuk hlasů/ sféře.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Pardon, pane předsedo, je to v pořádku. Už jenom krátce.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Víte, v Poslanecké sněmovně najdete lidi, kteří když odejdou do privátu, budou brát daleko víc, a také tam najdete lidi, které jsou o 2 miliony přepláceni, protože milion ročně berou a za milion škodí. Aby si voliči, voliči by si měli vybrat ty, kteří v podstatě pracují za málo, protože jejich výkonnost a efektivita tomu platu odpovídá.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

Děkuji, pánové. Taková byla dnešní Partie. Díky za návštěvu. Hosty dnešní Partie byli Jan Hamáček, ČSSD, předseda Poslanecké sněmovny. Díky.

Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/

Děkuji.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

A předseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Díky vám.

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/

Hezkou neděli.

Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor

 

Vám doma u obrazovek přeji krásnou neděli a samozřejmě sledujte dál Primu.

Další články

Jan Hamáček s Kateřinou Valachovou česali chmel i soutěžili v pití piva

Poslední nesklizené šišky chmele dnes očesali v proslulém nymburském pivovaru předseda Sněmovny Jan Hamáček a exministryně školství Kateřina Valachová (oba ČSSD). 

Tiscali.cz: Rozhovor nejen o živnostnících

Nejen o tom, co ČSSD udělal pro živnostníky, ale i o ČSSD a o aktuální situaci mluvil Jan Hamáček v rozhovoru pro tiscali.cz. K přečtení je zde.

Podpora od veteránů

Před volbami Jana Hamáčka podpořili mimo jiné také hrdinové a váleční veteráni genmjr. v.v. Emil Bočka, pplk. v.v. Tichomír Mirkovič a brig. gen. v.v. Václav Kuchynka.