Jste zde

Platy zaměstnanců České pošty jsou ostudné

Česká pošta spadá pod ministerstvo vnitra. Ministr Jan Hamáček chce podle rozhovoru v Právu zlepšit platy jejích zaměstnanců.

Ministr vnitra Jan Hamáček v rozhovoru pro Právo zhodnotil fungování České pošty. Podle něj musí pošta jednat efektivně a zároveň zachovat rozsah svých služeb v co největším rozsahu včetně každodenního doručování zásilek.

Zakladatelem státního podniku Česká pošta (ČP) je ministerstvo vnitra. Byly podle vás nezbytné zásadní personální změny, které v jejím vedení provedl loni váš předchůdce Lubomír Metnar (za ANO)?

Změny nutné byly. S novým vedením jsem spokojený a neplánuji změny. Generální ředitel Roman Knap má do května připravit plán restrukturalizace, který by poštu do tří let vrátil z nynějšího ztrátového hospodaření do zisku.

S Českým telekomunikačním úřadem nyní pošta jedná o prodloužení lhůt doručování listovních zásilek. Například ty obyčejné chce doručovat jen jednou týdně. Nepoškodilo by to ale ještě víc renomé tohoto státního podniku?

Dopisy jednou týdně jsou nesmysl, standardní doručování by mělo zůstat každodenní. Pouze v některých případech by ČP v rámci zefektivnění služeb mohla doručovat méně často.

Česká pošta se inspiruje zkušenostmi ze zahraničí, kde se potýkali s podobnými problémy jako my, například v Dánsku. Musíme se připravit na změnu poštovního trhu, kdy klesá počet dopisů, ale roste množství balíků, takže bude potřeba více balíkových než listovních doručovatelů. ČP se na to musí připravit, ale rozhodně to nesmí znamenat, že přestane doručovat každý den.

V únoru ČP zdražila dopisy do zahraničí a od 1. března klienti platí za zaslání balíků ne podle hmotnosti, ale podle rozměru. Některé zásilky tak podražily i o stokoruny. Nenahrává pošta konkurenci?

Česká pošta existuje v reálném světě a reaguje na vývoj poštovního trhu. V Česku se trh vyprofiloval tak, že standardem pro výpočet ceny jsou rozměry.

Jednou z bolestí ČP je ztrátovost poboček v menších místech. Pomoci má projekt Pošta Partner, podle nějž by mělo být do roku 2025 převedeno 2500 kamenných pošt na franšízy spravované obcemi či soukromými subjekty. Zatím jich ČP převedla 604 a její šéf Knap celý projekt výrazně zredukoval. Jak ale jinak dosáhnout úspor?

Úspory na malých pobočkách budou zase jenom malé. Nejsem přítelem rušení venkovských pošt, protože pak v některých obcích nezbude vůbec nic. To ale neznamená, že se struktura pobočkové sítě nemá změnit. Řešením je koncentrace poboček ve městech, kde je jich někdy příliš mnoho a na nevyhovujících místech. Pokud by pošta byla místo v dopravně obtížně dostupném centru a v malých pobočkách na okrajích například v obchodním centru, bylo by to nakonec levnější a pohodlnější. Projekt Pošta Partner je zajímavý, ale neřeší problémy ČP systémově a měl by být založen na dobrovolné bázi. Nikdo nesmí například starosty nutit, aby jejich radnice provozovaly poštu.

Platy zaměstnanců pošty notně zaostávají za republikovým průměrem. V dubnu se mají zvednout o desetinu. Nezůstane to jenom u slibu?

Platy zaměstnanců ČP jsou ostudné. Dozorčí rada ČP nyní schválila zvýšení tarifních platů o deset procent. Je to nejvyšší zvýšení od roku 2008. Přidáno dostanou pouze pošťačky a pošťáci, naopak manažerů a lidí z administrativy od června ubude 15 procent. Chceme prostě zabránit odchodu zkušených řadových zaměstnanců.

Na úhradu ztráty z univerzální služby má ČP dostávat 500 milionů korun ročně. Vy jste však už dříve avizoval, že by se to mělo zvednout až na 1,5 miliardy. Nacházíte pro to ve Sněmovně pochopení?

Současných 500 milionů prostě nestačí a ČP se kvůli tomu dostala do finančních problémů. Ve Sněmovně leží novela, která by měla poště dorovnat platbu za univerzální službu za roky 2013 až 2014. Pokud chceme, aby poštovní služby zůstaly zachovány v rozsahu, na jaký jsme zvyklí, je nutné platbu za univerzální službu zvednout. Jsem připraven takový pozměňovací návrh předložit v nejbližší době a věřím, že podporu získá u všech stran ve Sněmovně.

Je rozumné pokračovat v doplňkovém prodeji zboží na poštách a měnit je v jakési minimarkety?

V současnosti se tyto smlouvy už neprodlužují, ale do budoucna s některými z těchto služeb počítáme. Nebudou se však poskytovat na univerzálních přepážkách, takže pokud někdo přijde pro doporučený dopis, nebude mu nikdo zároveň nabízet pojištění. Když bude mít zájem, bude to na jiné přepážce. Důvodem je finanční příjem, ale i zachování palety služeb na pobočkách.

Četné stížnosti jsou na nedoručování doporučených psaní a zejména balíků přímo adresátům. Není i přes velkou fluktuaci s podivem, že se ČP těchto nezodpovědných doručovatelů sama nezbavuje?

Nechci tyto stížnosti omlouvat, ale jsou bohužel důsledkem stagnujících platů a vysoké fluktuace zaměstnanců. Udržet zkušené zaměstnance je čím dál těžší.

Zdroj: Právo, 11. 3. 2019

Další články

Rozhovor na radiu Patriot

Společně s Kateřinou Valachovou byl Jan Hamáček hostem internetového rádia Patriot. Mluvilo se o vzdělávání a o tom, co ČSSD nabízí voličům ve volbách. Celý záznam si můžete poslechnout zde.

Vzpomínka na Václava Morávka

V Kolíně se Jan Hamáček poklonil památce hrdinovi protinacistického odboje Václavu Morávkovi.

Na Svatováclavských slavnostech a na dechovce

Svatováclavské slavnosti v Louňovicích pod Blaníkem, Den prevence či uctění památky prvorepublikového premiéra Jana Malypetra a dechovky v Dobříši se včera zúčastnili  Jan Hamáček a Kateřina Valachová v sobotu 23. září.  Někde spolu, někde zvlášť.